Get Health in Purwodadi Botanical Garden

My friend on spiralling tree

Tranquil. I don’t know why this tourism site has been so tranquil. Maybe for reason that it was not eye catching at all. Or maybe there was no entertainment and game which could possibly attract the mob. So quiet. Luckily, that was exactly the situation I’d been searching for. My friend picked me up in Surabaya at 8 am. And we just moved out in the minutes by motorcycle. Destination Purwodadi Botanical Garden, in Pasuruan regency, East Java province. The location is at Surabaya-Malang road. It was traffic jam when we reached Sidoarjo. But within less than two hours, we already saw the Purwodadi’s welcome gate.

To enter this natural laboratory which has 2,500 collections of plants, you only need to pay 3,000 IDR per head. If you bring a car, add 6,000 IDR. Afterward, we were freely going through until certain parts of the garden. The tall trees have draped over us all along the main road.

On the edge of the backyard, we met two lanes. To the right is a river, and to the left is water fall. We decided to walk to watch the plants collection better. Generally, Purwodadi’s collections were legumes, orchids, palms, bamboos, edible ferns, medical plants, and some of rare Indonesian vegetations.

Cactus

Actually, this garden is one of three branches of Bogor/Indonesian Botanical Garden. The other branches are Cibodas and Eka Karya Bali Botanical Garden. Purwodadi itself was established at January, 30th 1941, by Dr. L.G.M. Baas Becking.

Tall trees in PurwodadiLike other nature tourism sites, there are many mosquitoes here, enjoying the dark sides of trees and bushes. So don’t forget to carry a bug repellent. Or wear the long-sleeves clothes. Or both! That’s important.

Whether you don’t bring any food/water, it’s not quite worrying. Here you’ll find eating places. Beside, once you stop somewhere inside this garden, I guarantee, the peddler will spring up. They are well-trained to trace your position. ^_^

I think explore the Purwodadi Botanical Garden by foot, not by car or motor, is very healthy. The air is so fresh (with hundred-thousands of plants and very few vehicles how can it be polluted?). Moreover, walking a while in this 845,148 square meters garden definitely is comparable with your work-out portion that day. And know more about botanical diversity in Indonesia, of course. [photos by Brahm]

.


 

 


RANGKUMAN “Sehat di Kebun Raya Purwodadi”

Kebun Raya Purwodadi terletak di pinggir jalan Surabaya-Malang. Koleksi kebun ini secara garis besar terdiri dari polong-polongan, anggrek, palem, bambu, paku dan tanaman obat. Dulu, pada 30 Januari 1941 Kebun Raya Purwodadi didirikan oleh Dr. L.G.M. Baas Becking atas prakarsa Dr. D.F. Van Slooten. Tujuannya sebagai pemekaran dari Stasiun Percobaan S’Lands Plantentuin Buitenzorg (Kebun Raya Bogor). Kebun ini merupakan salah satu dari tiga cabang Kebun Raya Indonesia/Bogor yang masing-masing memiliki tugas dan fungsi spesifik. Kedua cabang lainnya adalah Kebun Raya Cibodas dan Kebun Raya Eka Karya Bali. Sebaiknya Anda berjalan kaki saja, tidak naik mobil atau motor. Karena selain udaranya yang segar (bagaimana tidak segar, koleksinya saja 2.500 tumbuhan) dan bebas polusi, berjalan-jalan sejenak di area seluas 845.148 meter persegi ini jelas sebanding dengan jatah olahraga Anda hari itu. Anda pun bisa lebih menghargai keanekaragaman botani yang dimiliki Indonesia.

8 Replies to “Get Health in Purwodadi Botanical Garden”

  1. Brahm

    Thx, Uvlbumzdnzk & Pasha. Aku malah mikirnya kaktus cuma ada di negara tropis. Ternyata, emang bener, hehehe. Lama nggak nongol, kemana aja, Pash?

    Reply
  2. pasha

    Ga ke mana2, kok… Masih di sini… Tapi gara2 Junjou Romantica, kok saya jadi keinget Brahm? Makanya balik lagi nengok ke web ini. Usul nih, background-nya jangan kebanyakan putihnya, dong. Tambahin warna lain kek, mata jadi sepet, nih.
    Eh, Brahm, bener tuh, foto kaktus di atas diambil di Purwodadi? Emang di sana daerah kering juga ya? Sori ya kalo rada geblek, soalnya saya bingung mo ngomong apa…

    Reply
  3. Brahmanto Anindito Post author

    Junjuo Romantica? Kok jd inget aku sih?

    Ooh, background putih jd sepet ya? Nanti aja deh kumodif, soalnya anak2 sini pd nggak demen eksperimen template. Aku jg takut mlh kacau balau nggak bisa balikin.

    Iya. Kan kaktus ada banyak jenisnya. Nggak semua hrs lingkungan yg ekstrim panas. Aku sendiri sih nggak bisa menjelaskan secara ilmiah. Jd rada geblek jg nih. Hehehe ….

    Reply
  4. pasha

    Ya jangan ikut2an geblek dong, itu punya gue! Tapi, baguslah, Brahm mau capek2 nulis soal Kebun Raya, biar saya ga tambah geblek. Kapan2 boleh juga tuh ke sana. Moga2 terus terpelihara Kebun Raya Purwodadi, jangan kaya di kampung mak gue, kering kerontang, yang subur cuma kaktus. Makanya, ngeliat foto kaktus, jadi keinget ibu saya yang ada di seberang lautan. Hiks…

    Btw, Brahm bisa Bahasa Prancis ‘kan? Bisa ngasih tau artinya ‘a trois’? Makasih, Om…

    Reply
  5. Brahm

    Oooh, jd ngobrolin kaktus tuh ada nostalgianya? Ya deh, ya deh. “A” itu “to” dlm bhs Inggris. “Trois” tuh “three”. Aku nggak tahu konteksnya, tp “a trois” kurang-lbh artinya “bertiga”.

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.